lørdag, januar 21, 2006

Deja vu-lignende tilstand

"Sometimes I give myself the creeps
Sometimes my mind plays tricks on me"
Green Day - Basketcase, 1994

Endnu et drømmerelateret indlæg coming up.
Enkelte gange i mit voksne liv har jeg haft dage, der i ordets oprindelige forstand var meget surrealistiske. Det er enkeltstående tilfælde, og der går år mellem at jeg oplever dem. Disse dage er domineret af en masse små flygtige deja vú lignende episoder, der alle relaterer sig til den samme drøm, jeg har drømt for længe siden. Næsten lige meget hvad jeg kigger på eller tænker, får jeg et associativt deja vú, der som deja vú’er er flest, forsvinder lige så hurtigt det kom.
Forskellen fra et almindelig deja vu er, at det indre, og noget abstrakte billede der dukker op, er en scene fra en drøm jeg har haft tidligere. Selvom billedet er helt tydeligt og klart i det nanosekund det varer, er min vågne bevidsthed dog ikke skarp nok til at tage et snapshot af det, så det kan gemmes og efteranalyseres. Det irriterende er så, at de ting der associerer mig til disse meget ens deja vu-tilstande er fuldstændigt forskellige. Og jeg kan ikke fremprovokere dem selv. De har deres helt egen dagsorden. Der hersker nul rationalitet. Eller i hvert fald en rationalitet, jeg ikke er skarp nok til at regne ud.
I dag er en af disse dage…

Ingen kommentarer: