tirsdag, august 08, 2006

Malk De Koijn

Malk De Koijn - De får respekt fra hiphoppere og anmeldere og sprog-interesserede roser dem for deres kreative sprogbrug. De har sågar fået en eller anden pris for deres evne til at forny sproget. Jeg synes det er et udmærket band, med sjove og underholdene hooks og nogle friske beats, men tekstmæssigt er det nu ikke noget der giver mig pjerrot!

Måske er jeg ikke klog nok, for er der en mening med galskaben? Bevares, der er da små sproglige guldkorn rundt omkring (fx ”Træt af pis som en voksen mand i natble”), men for mig er det først rigtigt fedt, hvis alle disse små guldkorn bindes sammen til en større helhed, og ikke bare fungerer som små selvstændige rim.
Min opfattelse af mange af deres sange er nemlig, at de starter i øst og slutter i vest. Forstået på den måde, at der er en masse små rim i hver enkelt sang, der egentlig ikke har noget med hinanden at gøre. Der mangler noget helhed og rød tråd. Eller også er jeg for dum/uvidende til at fatte den helhed? Og rim for rimenes skyld er der egentlig også masser af. Fx hvad er ”en rigtig Brian Ferry” i denne sammenhæng, udover noget der rimer på ”Harrys” og "spareribs"? Ja, jeg ved godt han er en sanger, men hvordan har han relevans til teksten til ”Musclebundt”?

Et andet eksempel er et af deres kommercielle hits ”Vi tager fuglen på dig” fra albummet ”Sneglzilla”. Den er fængende og der er nogle malende beskrivelser, men har svært ved at fatte det dybere budskab. Er der en overordnet mening? Eller er det meningen at lytteren skal forvirres af en sort tekst, hvor de forskellige elementer egentlig ikke har det store at gøre med hinanden? Anyhow, så er teksten gennemsyret af slang og metaforer jeg ikke kan blive klog på, og der er nok det der er min manglende force udi at forstå Malk’s tekstunivers. Jeg har fattet, at den starter med en beskrivelse af en hund i brunst, men ender over i en masse for mig sort snak om Franz Beckerlee, Grandmaster Flash og en åbenbart talentløs rapper der står og crapper. Hvad har det med udgangspunktet at gøre? Egentlig skal de have lov til at rappe om hvad de vil, jeg prøver bare at forstå hvorfor de er så lovprist. Jeg er åben for at jeg måske bare ikke er klog nok til at fatte det, men er meget åben for andres bud på, hvad der gør dem så geniale?

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Tiden er en anden i lynkrabbernes palads...

Anonym sagde ...

Hvis du vil "finde meningen med galskaben", så tjek afsnittet om Malk de Koijn på denne side: http://www.reception.hum.ku.dk/arkiv/nr_44/Smash_hits_paa_munden.html

- For de er virkelig tre bananer man ikke kan nå!