mandag, august 28, 2006

Frit fra leveren

Jeg har ikke rigtigt noget på hjerte (noget jeg vil dele med folk i hvert fald), så jeg ved ikke hvad jeg skal blogge om. Men må jo hellere skrive et eller andet, så jeg ikke mister læsere.

Studiestart på fredag. Starter på kandidaten, og jeg frygter det. Synes lidt at bacheloren var en walk-over, og jeg formåede at score relativt gode karakterer, selvom jeg følte at jeg sov gennem semestrene. Enten har jeg bare superflair for mit studie, eller også er niveauet bare ikke særlig højt. Det har i hvert fald været lidt en fest at studere…og så bor jeg ikke engang på kollegium! Men kandidaten tror jeg på alle områder bliver hårdere. Tungere og mere akademisk læsestof, det meste på engelsk, og kravene til opgaverne bliver også højere. Jeg kan fx stadig gnække lidt over at jeg kunne score et 11-tal for min gruppes 4. semesters opgave når mit personlige kildegrundlag bestod af en pjece og et par kapitler i en bog.

Jeg tror stadig ikke på numerologi! Jeg tror heller ikke på skæbnen. Men den må da meget gerne komme og overbevise mig!

Sommeren har været lækker. Har arbejdet næsten fuldtid, når jeg ikke har været på enten ferie eller Roskilde festival. Det er en god rytme for mig. Kan ikke nyde min ferie, hvis jeg ikke har planer. Bliver apatisk. Arbejdet er også grunden til at jeg egentlig ikke ser specielt frem til at starte i skole igen. Selvfølgelig bliver det rart at blive lidt intellektuelt stimuleret, men det at savne en hverdag med indhold har jeg egentlig ikke manglet (qua mit arbejde). Jeg skal heller ikke være rusvejleder igen, hvilket jeg har lidt blandede følelser med. Kommer klart til at savne det. Festerne, flirten, fællesskabet, og det kick det kan give at have ”ansvaret” for nye studerende. Omvendt gad jeg det ikke igen. Ikke for enhver pris. Ville ikke kunne dedikere mig 100%, gad ikke være social hele tiden og ville sikkert komme til at køre lidt på friløb.

Min playliste pt. står næsten udelukkende på dansksproget rap. Det er især L.O.C., Suspekt og Troo.L.S & Orgi-E der bliver spillet. Dvs. den famøse ”stodderrap”, der på mange leder og kanter burde frastøde mig, faktisk tiltaler mig en stor del. Jeg kan ikke sætte mig ind i rappernes tanker og livsstil. Se bare på det gængse hiphop-outfit? En ”dresscode” der i mine øjne bliver tolket som manglende selvstændighed, hvilket netop er noget der tænder mig af. Men selvom jeg måske ikke er ”enig” i deres livsstil, gør de det de gør på en dejlig overlegen måde, der stadig vidner om ydmyghed og glimt i øjet. Attituden og udtrykket har meget at sige for netop denne genre. Teksternes temaer er ofte lidt brugte og slidte. Det er de færreste tekster, hvis helhed får mig op at ringe. Men de små sproglige finurligheder rundt omkring

Og så irriterer det mig måske lidt at jeg kan lide L.O.C., for han er jo pænt mainstream og Boogie-agtigt. Det stemmer ikke overens med mit ønske om at være elitær og kulturradikal. Men omvendt, det er sgu storsindet at kunne rumme det hele, uden at nedgøre det der er mainstream og ”lavkulturelt”.

Niarn har jeg dog stadig ikke meget til overs for, som de faste bloglæsere nok ved.

Om et halvt år skal jeg have fundet noget nyt at bo i, da vi i mit bofællesskab alle er blevet sagt op pr. 1. marts. Det er selvfølgelig jævnt bittert, så pt. er jeg åben for nye tilbud. Ligesom så mange andre. Jeg kan flytte når som helst i princippet, men er pt. ikke aktivt søgende. Går lidt og naivt håber, at det ikke bliver marts nogensinde. Er blevet meget forvænt med at bo i Centrum. Bor lige ved Nørreport og Søerne, hvilket har været den rene luksus rent beliggenhedsmæssigt. Nogle gange må jeg knibe mig selv i armen og tænke; du er sgu for heldig. Men altså kun i et halvt år til, og det er spændende hvordan de sidste måneder bliver, da et par af bofællerne enten er i gang med at flytte eller snart gør det. Ergo skal vi have et par nye bofæller boende i et par enkelte måneder, og det er sgu svært at finde, hvorfor vi har gjort det til vores udlejers ansvar. Problemet er så bare, at vi ikke ved hvad typer der kommer til at bo hos os. Og guderne (og andre der kan læse mine tanker, når de er allermest frustrerede) skal vide at der findes besværlige bofæller derude. Det er ikke hvem som helst man gider dele lejlighed med.

Jeg må vist hellere stoppe inden det bliver for langt. Ikke fordi jeg ikke kan kværne mere løs, men i ved, læsevenlighed og den slags.

Snakkes!

/Runke

Ingen kommentarer: