søndag, september 10, 2006

Resonans-aften – et referat

Et par ord om hvordan aftenen spændte af. De ikke-indviede kan man læse mere her

Jeg mødte lidt tidligere end de andre gæster, hos værten Peter Pisling. Det første der passerede mit øje, da jeg entrerede hans stue var hans 5 udvalgte cd’er. Heldigvis var de stablet, så det var kun den øverste jeg nåede at se. Konceptet var jo, at man først måtte afsløre ens udvalgte, når vi nåede til legen, som først var efter vi havde spist og drukket som en flok flottenheimere. Anyhow, den øverste jeg så var Depeche Mode’s Black Celebration”, hvor intronummeret hedder det samme. Problemet var dog, at jeg netop også havde ”Black Celebration” (Peter og jeg er begge die hard DM-fans) med blandt mine udvalgte, og eftersom det var Peter der havde været den skødesløse og havde lagt cd’erne frit frem, var han den der måtte kassere sin og hive én af sine jokere frem fra hatten.

Efter en god steg, dessert, rødvin og flere eksotiske øl startede løjerne. I alt 25 numre skulle spilles, og hvert nummer skulle introduceres med en lille salgstale, så der var udsigt til en lang aften. Men intet problem for musiknørder som os. Vi gik i gang med og vi kom vidt omkring i både genrer og årstal. Ved mit første udspil, måtte Peter endnu en gang ty til en joker, da han også havde Placebo’s Without You I’m Nothing” med åbneren ”Pure Morning”. Udover det, bestod min liste af Korn’s aggressive ”Here to stay” fra deres 2002 skive ”Untouchables”, Muse med ”Sunburn” fra deres debut ”Showbiz” og sidst men ikke mindst The Prodigy med ”Smack my bitch up” fra ”The Fat of the Land”. Udover det, var der på trods af mine forventninger ikke særligt mange åbenlyse klassikere repræsenteret. Fx hvor var Rage Against The Machines ”Bombtrack” eller Nirvanas ”Smells like teen spirit”?
Blandt de heldigt udvalgte, var der bl.a. Talk Talk, Queen, Eels, Wumpscut, Moby, U2, Ministry, Nine Inch Nails. Mercury Rev, Shellac, My Bloody Valentine, Massive Attack, Lenny Kravitz, Manic Street Preachers.

En god måde at lytte til ny (eller gammelt, men nyt i den forstand, at det er uopdaget for undertegnede) musik på, og lade sig inspirere. På trods af at jeg undlod at lave nogle af prospect-opgaverne (man er jo nederst i hierarkiet), havde dårlige bordmanerer, kom til at gabe under mødet samt gik kold jævnt tidligt, er jeg efter sigende nu optaget som medlem i Resonans.

Ingen kommentarer: