onsdag, september 27, 2006

Rødvin

Forleden blev jeg belønnet med en flaske rødvin på mit studiejob. Min chef syntes åbenbart at os studentermedhjælperes indsats ugen forinden havde været lidt ud over det sædvanlige. Jeg følte bare jeg havde gjort mit job som jeg burde, men takkede da ikke nej.

Men hvad er det lige med at give én eller flere flasker rødvin som gave? Det er åbenbart sådan en universel gave der i flæng bliver givet til fx fødselsdage, jubilæer, årsgaver og ved ekstraordinære arbejdsindsatser. Er det sådan lidt ”Vi aner ikke hvad personen ønsker sig, så vi kan altid komme med en flaske rødvin”. Penge er lidt for upersonligt, men nok den eneste universelgave som alle kan bruge. Så hvordan er den tradition med give rødvin opstået? Det er vel ikke noget som alle drikker. Og disse politisk korrekte tider, er det da meget let at tolke sådan en gave som en tilskyndelse til alkoholisme.

Bevares, jeg siger ikke selv nej til et glas ved en given social lejlighed, men de rødvin jeg har fået foræret i tidens løb, er begyndt at hobe sig op. Så næste gang, bare giv mig pengene i stedet. Eller chips eller dåsetun for et tilsvarende beløb. Jeg køber selv en billig vin i Netto, hvis der er behov for det. Ville desuden heller ikke kunne smage forskel.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Øv, rødvin! Jeg drikker slet ikke vin, så jeg giver altid mine vingaver videre til andre.
Læg dog hovederne i blød, vingivere. Vær krea.

/Strid