mandag, juni 19, 2006

Roskilde Festival playliste

Roskilde Festivalen nærmer sig. I mine øjne et meget spændende musikprogram. Traditionen tro er der en masse sikre navne, en masse måske-navne, og så en masse ukendte navne som lyder interessante nok til at man vil checke dem ud, hvis det lige passer ind i ens rute. Men traditionen tro får man heller ikke set alt det man har sat kryds ud for, da det kan være svært at bevæge sig fra sin komfortable lejr. Anyway, listefreak som jeg er, har jeg lavet en kronologisk gennemgang af de bands, der skal helt sikkert og måske skal ses

Mandag:
15:00: The Unit (Pavilion Jr.) – Kender dem egentlig ikke, men de er signet på Play/Rec hvilket er et stempel i sig selv
16:30: Lis Er Stille (Pavilion Jr.) – kender dem egentlig heller ikke, men bandnavnet er så tilpas skævt og dejligt, at jeg håber musikken er lige så
18:00: Song To The Siren (Pavilion Jr.) – Skal primært checkes ud, da den ene guitarist er min gamle ven og bandmate gennem 5 år. Musikken er dog også fed, stenet og med en forsanger der giver sig 110% til hvert et show

Tirsdag:
18:00: Menfolk (Pavilion Jr.) – Også et Play/Rec-act og også med et bandmedlem, der er en gammel ven og bandmate af mig. Bandet spiller larmende ”math-rock” og består af 2 (!) bassister, en trommeslager og en guitarist.

Torsdag:
17:30: Editors (Odeon) – Britisk indie-lort. Men der er lidt Interpol over det, og det er ganske catchy.
18:00: Magtens Korridorer (Orange Scene) – den officielle åbner af festivalen, og samtidig et af de mest folkelige og mest bredt appellerende bands på festivalen. På trods af Boogie-airplay føler jeg ingen skam i min stolthed ved at synge med på ”Lorteparforhold” og den slags. Men glæder mig nu også til ”Hestevisen
20:30: Barra Head (Pavilion) – jeg vil være realistisk og mene, at jeg sikkert ikke får dem set. Men BH er det 3. Play/Rec-signede band på festivalen. De leverer også en slags skramlet post-rock
22:00: Guns N’ Roses (Orange Scene) – mest for at se giraffen, men også den nostalgiske værdi i at se en af sine ungdoms idoler
22:30: Sigur Ros (Arena) – Får dem nok ikke set, men det er i mine øjne og ører også musik der kræver det rette mood og en dedikation over gennemsnittet. I mine ører fungerer deres musik derhjemme på anlægget perfekt som soundtrack til dagdrømmeri, afslapning og sex…

Fredag:
12:00: Veto (Odeon) – Endnu et hypet dansk band, som jeg kunne forestille mig at jeg blev hevet med op at se
14:00: Volbeat (Odeon) – Danske metallere, der umiddelbart skider på fancy trends inden for metalgenren og leverer en meget retro-agtig version af genren. Dog med en integritet, så det ikke virker som nogle sørgelige nostalgikere der prøver at holde fast i noget der var. Og så bliver jeg altid lidt glad i låget når jeg hører deres version af ”I only wanna be with you
16:00 L.O.C. (Arena) – synes nu han gør det meget godt, og på trods af mine aversioner over for stort hiphopkluns og stereotype rappere, kan jeg nu godt finde på at kaste nogle håndtegn mod scenen. Har dog ikke ordentlig motorik i fingrene til at lave de mest avancerede af slagsen
17:30: Front 242 (Metropol) – belgisk electronica noget som jeg kender en del der digger. Min manglende selvstændighed gør at jeg måske joiner dem
19:00: Morrissey (Orange Scene) – Når misantropi bliver hyggeligt. Den gamle weltschmerz-crooner med det store hår er også et af mine hovednavne.
02:00: Kashmir (Arena) – for good ol’ times sake. Lad mig kraftigt pointere, at jeg også kunne lide dem INDEN “The Good Life

Lørdag:
12:30: Spleen Utd. (Odeon) – håber at resten af festivalen har tænkt sig at sove længe lørdag formiddag, så man kan få en plads til de danske synthrockere. De har nogle ret catchy tunes, men i længden virker numrene ret monotone
14:00: Sterling (Pavilion) – mest af alt fordi deres navn er mit mellemnavn, hvis man bytter et enkelt bogstav ud. Men også fordi de synger på dansk, og har lavet en lækker version af Depeche Mode’s ”Dreaming of Me”
17:00: Deftones (Orange Scene) – endnu en storfavorit, der endnu engang er malplaceret (i 2001 spillede de på samme scene på nogenlunde samme tidspunkt på dagen) ved at skulle spille på den største scene mens solen stadig står højt på himlen. I mine øjne passer bandets lettere dystre udtryk og forsanger Morenos ”hviskestemme” til mere til mørkere og intime omgivelser. Hvis Mister Antrop’en himself Morrissey stadig befinder sig på festivalpladsen, kan de jo helt oplagt hive ham frem og fremføre ”Please please please let me”, som De Døve Toner har lavet en glimragende coverversion af
19:00: Primal Scream (Orange Scene) – vi ender nok med at blive stående ved Orange Scene, da flertallet er til PS som jeg dog kun kender et enkelt nummer med
22:30: TOOL (Orange Scene) – også en storfavorit. Alle taler om Tools koncert i 2001 som én af de mest epokegørende inden for live-performances hvad angår god lyd. Jeg husker den også værende som nærmest en playback af deres cd’er. Alle snakker om hvor fed netop den koncert vil blive, så det er nok svært ikke at undgå at blive skuffet. Men håber dog endnu en gang på en visuel og lydmæssig eksplosion der vil gå over i historien.
23:00: Under Byen (Odeon) – Jeg kommer pga. Tool nok ikke til at se UB, men de bør nævnes alligevel. Noget af det mest unikke som Danmark har at byde på, og en eller anden svaghed har jeg for deres særegne musik, de skæve tekster og forsangerindens spinkle vokaler. Ligesom fx Sigur Ros er deres musik også noget, der kræver et speciel mood. Og med en hel lørdags indtagelse af dåseøl og solstik, er jeg nok blevet for bøvet og dum til eftertænksom musik…
02:00: HIM (Arena) – jeg forventer ikke at kunne holde mig oprejst til lørdagens finale, som musikmæssigt evt. kunne blive finske HIM. Jeg går ud fra, at der vil være flertal af drivvåde sortklædte tøsebørn til at glo på forsangeren og sympatisere med hans weltschmerz, men udover det har de et par ok melodier til ens popøre.

Søndag:
18:00: Placebo (Arena) – Mine sidst spillende storfavoritter som sikkert propper Arena-scenen som Muse gjorde det for to år siden. Muligvis det band jeg har det tætteste forhold til af dem der spiller i år. Deres seneste udspil ”Meds” er langt fra det bedste de har præsteret, så jeg håber at det kun er få sange derfra der er på setlisten. Og så forventer jeg i øvrigt, at de også hiver Morrissey med på scenen og synger ”Bigmouth Strikes Again” og får livet op i ”Nancyboy” igen, som var grunden til at jeg for 10 år siden lærte dem at kende…
20:15: Raconteurs (Odeon) – jeg har allerede fået deres hit ”Steady as she goes” på hjernen, så de er et oplagt alternativ, mens vi venter på:
21:30: Roger Waters (Orange Scene) – han har lovet at opføre ”Dark Side of the Moon”, hvilket jeg dog har et lidt ambivalent forhold til. Fedt, fordi at det bliver en koncert præget af helhed og kronologi. Ufedt, fordi man dermed er helt bevidst om setlisten, og at andre store Pink Floyd-numre derfor ikke bliver spillet.

Har jeg glemt nogle? Ja, helt sikkert. Regner da også med at forlade festivalpladsen med en koncerthistorik der langt fra ligner ovenstående.

Ingen kommentarer: