fredag, februar 17, 2006

Patent på sort

Johnny Cash er meget oppe i tiden. Til dels pga. biografilmen ”Walk the line”, men samtidig også fordi han er død. Så vidt jeg husker, lavede han Cobain-stuntet, og opnåede mere hype EFTER sin død, end da han var i live. Han fik tilnavnet ”The Man in Black” qua hans tøjstil, der oftest var i sort. Men jeg synes da det er lidt uretfærdigt at en enkelt person i den grad, får knyttet sit navn på en så brugt farve. Var han man den eneste sortklædte måske? Eller var sort næsten lige opfundet der i 50’erne (eller hvornår han nu fik tilnavnet)?. Han har stadig tilnavnet her i 2006, hvor ”dressed in black” er uofficiel dresscode mange steder. Tænk bare på begravelser, satanister, goths og andre unge med depressive identifikationsproblemer…. og fiktive alien-slashers. Og til det sidstnævnte, hvor jeg selvfølgelig hentyder til filmen ”Men in Black” fra 1997, er min undren lige så stor. Filmen er opkaldt efter to i sort jakkesætklædte FBI-lignende mænd, hvis speciale er at udrydde uopdragne rumvæsener og lign. Måske er det bare mig, men er sorte jakkesæt noget, der er unikt for folk med dette specielle erhverv? Endda så unikt, at de frem for at kalde dem noget kreativt og originalt, lader deres og filmens titel er opkaldes efter denne farve. Hvis de bar jakkesæt i lilla, turkis eller en anden ikke-mainstreamfarve, kunne jeg se pointen. Men sort? Den farve er lige så populær og almen brugt som ketchup er til røde pølser.
Hvad bliver det næste? At kalde læger på et hospital for ”Men in white” eller håndværkere i blå Kansas-dragter for, ja, gæt selv: ”Men in blue”?

Ordkløvende insektsamleje? Ja, det tror jeg vist nok!

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

NOBODDY messes with the Cash!

Nåeh, men det var ikke så almindeligt at gå helt klædt i sort dengang in the ol' days, så derfor navnet.

S.

Runkedor sagde ...

Strid? Sjesser? Hvem?

Nej, man må ikke messe med pengene

Sjescia sagde ...

Ikke Sjesser. Men jeg er helt enig. Sort tøj i 50'erne var ikke normalt noget man rendte rundt på en almindelig hverdag. Any chance at han måske har inspireret de dystre unge til at rende rundt i sort?
Hmm, efter min mening var det ikke hans død der gav ham mere popularitet, men istedet filmen der har gjort det.

Anonym sagde ...

Hey jeg så filmen i søndags, og den var virkelig god! jeg var især overrasket over hvor godt de (Joaquin Phoenix og Reese Witherspoon) sang.

Jeg så den i Krakow, dagen efter den havde præmiere og vi var kun min ven og jeg i hele biografen.
\\Stelling