lørdag, december 23, 2006

Runkes musikårskavalkade

Dejligt. Denne gang, behøver jeg egentlig ikke tænke så meget, når jeg skal finde de bands, der har haft mest airplay i min verden, anno. For i år kom last.fm og hjalp mig til formålet. Jeg er en sutter for statistisk, så, da jeg hørte om denne fancy nye web 2.0-tingest, der kunne generere statistikker over den musik jeg lyttede mest til, var jeg solgt. Dens ”Overall Top Artists” vil derfor danne grundlag for min årskavalkade i over musik. Året 2006, har også været kendetegnet ved, at jeg har lidt af en lettere musikalsk identitetskrise. Dvs. jeg har mistet lidt fodfæste og kan ikke sætte mig fast på en genre, jeg lytter mest til, hvilket er lidt svært i musikdiskussioner. Så når folk spørger: ”hvad lytter du til af musik”, er mit bedste svar ”lidt af hvert”, selvom det ikke er et særlig tilstræbt svar af en kulturelitær wannabe som mig. Sådan et svar er jo lidt præget af, at ens cd-samling består af hele ”Absolute Music”-kollektionen og andre underlødige opsamlinger. Men ikke desto mindre, er det svaret, jeg bliver nødt til at give. Jeg skelner nødigt i genrer. Jeg skelner mellem hvad der er fedt og hvad der er crap. Og det jeg finder fedt, spreder sig over flere musikalske genrer. Man kan måske så godt konkludere, at der er visse genrer, som jeg slet ikke hører.

Well, Last.fm har generet sådan en Overall Chart, der er en akkumuleret liste over de bands, jeg har lyttet mest til, mens jeg har været registreret på last.fm. Og det har jeg siden september i år. Derfor skal listen læses med et par forbehold. For det første er den kun repræsentativ for et kvartal af året. Derudover, har den kun registreret det musik, jeg har hørt på computeren, og altså ikke hvad jeg har hørt på min cd-afspiller (hvilket efterhånden er meget sjældent i brug, da alt mit musik er lagt ind på pc’en). Et andet forhold er min ovennævnte musikalske identitetskrise, der har åbnet op for min nysgerrighed og lyttet til en masse ny musik, jeg har lånt på biblioteket. Dette er ikke et kvalitetsstempel i sig selv, for man skal jo høre musikken en del, før man kan vurdere om det er noget for én. Jeg har nemlig en idé om, at meget af det fede musik, er noget der tager tid, før man lærer at sætte pris på. Derfor lytter jeg til meget musik ud fra dette parameter.
Derfor kan der godt snige sig bands ind, som jeg har lyttet en del til, men som jeg så endte med at veje og finde for let.

Min top 10 af ”Overall Top Artists” som den så ud, da jeg skrev dette blogindlæg 23. december 2006. Når jeg skriver ”Top tag iflg. Last.fm:”skal ”tag” forstås som den genre, som flest last.fm-brugere, har brugt om det givne band.

1 – The Knife - 224 plays
Lidt et ”Kejserens nye klæ’r”-band, for lige pludselig talte alle om dem, og en lovning om en genial visuel oplevelse, fik mig til at skaffe billetter til deres Vega-koncert. Musikken er skæv, dyster, introvert og eksperimenterende, og koncerten var lidt af et sansebombardement. Me like. Jeg er fan.
Top tag iflg. Last.fm: Electronic

2 – The Cure – 190 plays
The Cure har altid eksisteret sådan lidt perifert i mit univers. Sådan lidt som en god bekendt, snarere end en ven. Men når man så ses med denne bekendt, et par gange om året, til en fest eller andet, er der den bedste kemi. Så det er det det handler om. Jeg er ved at lære The Cure at kende. Han har lidt af en livshistorie, som jeg så småt er ved at lære…
Top tag iflg. Last.fm: alternative

3 – Die Dumme Dänen – 169 plays
Jeg har altid været glad for rapperen Clemens rim-evner. Jeg lyttede også en del til nu-metal i sin tid. Så at høre Clemens (som bestemt er sejest, når han er vred, og musikken er hård) i front for et nu-metal-line op, skulle da nok tiltale mig. Som anmeldelserne er flest, er musikken lidt af en kopi fra sen-90’ernes nu-metal, og bandets styrke er Clemens tekster. Jeg er enig, om end, det sagtens kan bruges til lidt festlige løjer.

4 – I am X – 167 plays
Et relativt ubeskrevet blad. En umiddelbar fascination af det umådeligt lækkert producerede electronica med Chris Corner fra Sneaker Pimps, fik mig til at anskaffe ”Kiss + Swallow” og ”The Alternative”. Burde være mere kendt.
Top tag iflg. Last.fm: Electronic

5 – Deftones – 129 plays
Som gammel fan af bandet, matte jeg jo ønske mig deres nye skive “Saturday Night Wrist” i fødselsdagsgave. Det er stadig Deftones som vi kender dem. De kan deres kram, og har også udviklet sig, men i kraft af min faldende hang til hård metal, er jeg nok faldet lidt af på den
Top tag iflg. Last.fm: metal

6 – Boards of Canada – 120 plays
Jf. min identitetskrise, lod jeg mig inspirere af mine venners musiksmag. Og måden hertil anno 2006 og web 2.0 er selvfølgelig at kigge på deres last.fm-profiler. En del, helt uafhængigt af hinanden, lyttede til BOC, så jeg måtte da også lige lytte til dem for at se what the fuzz was about. Og konklusionen er, at det er ret godt at stene eller skrive opgave til.
Top tag iflg. Last.fm: electronic

7 – Morrissey – 116 plays
En mand, hvis musik og tekster, man kan blive ved med at fordybe sig i. Det er altid sjovt, at høre en sarkastisk og depressiv misantrops tanker om livet.
Top tag iflg. Last.fm: indie

8 – Mesh – 111 plays
Mesh blev jeg anbefalet, da de skulle være ret meget inspireret af Depeche Mode. Men at være inspireret af et band, er langt fra et kvalitetsstempel i sig selv. I værste fald, kommer de til at lyde som nogle wannabee’s. Min første tanke ved Mesh var dog, at de mindede en del i deres sound om danske Portland, som også er kendt for at lade sig inspirere af DM…hvis ikke plagiere? Har dog kun lyttet til Mesh-albummet ”Who watches over me” (de har lavet en del) og efter et par gennemlytninger er jeg faldet mere og mere for dem, så jeg forudser mere airplay i 2007.
Top tag iflg. Last.fm: ebm

9 – Nine Inch Nails – 109 plays
Endelig en af mine all time faves. Jeg har vist formuleret et par eller 1000 superlativer om dette band i tidens løb, så jeg undlader en beskrivelse og nøjes med at sige, at jeg glæder mig til 6. april næste år…
Top tag iflg. Last.fm: Industrial

10 – Apoptygma Berzerk – 107 plays
Endnu et relativt nyt electronisk act til min samling. Anskaffede mig ”Harmonizer” og ”You and Me Against the World", som må siges at være to musikalske modpoler. Førstnævnte mindede mest om eurodancehits man dansede til på Ibiza i 1997, hvor sidstnævnte virkede som et poprock-album. Men med kontroversielle sangtitler som ”More serotonin please” og ”Photoshop sucks”, har AB allerede bevist sin værdighed!
Top tag iflg. Last.fm: EBM

Hvad der ikke nåede top 10 listen, men bestemt også bør nævnes, er bands som Muse, Placebo og Depeche mode. Men da jeg vist nok har blogget ofte om min fascination af disse bands, skal jeg nok undlade at komme med mere.

Håber på endnu et tinnitusladet musikår i 2007

Ingen kommentarer: