mandag, december 04, 2006

Politkens læserbreve

Nogle gange bliver jeg lettere irriteret over hvor generaliserende læserbreve, Politiken tillader sig at bringe. I mine øjne, en avis med en vis saglig standard. Det er lidt som om, at jo mere politisk korrekt ens læserbrevsudsagn er, jo mindre behov er der for at argumentere.

Et læserbrev i gårsdagens udgave af Politiken brokkede sig over, at dommerne i ”Vild med dans” havde ladet en ”kluntet, lyshåret pige” pige vinde, og dermed overset, den i hans øjne, meget musikalske mørke deltager. Se, det er jo helt klart racisme! Og i en efterfølgende sætning: ”er danskerne ikke blevet klogere?”. Jeps, alle danskere er racister, fordi du opfatter en enkelt tv-udsendelse som racistisk.

Ja, det kan da godt være, at dommerne havde racistiske motiver, men alene at beskylde dem på baggrund af at din egen dansefavorit ikke vandt, er lige lovlig vag argumentation. Talentkonkurrencer dømmes vel subjektivt, og man kan aldrig forvente at alle er enige. Samtidig ved du ikke hvilke andre bedømmelsesparametre, dommerne benyttede sig af?
Jeg så ikke selv ”Vild med dans”, så jeg skal ikke udtale mig om denne konkrete episode. Jeg tvivler dog på, at havde de racistiske motiver været ordentligt tydelige, skulle TV2’s publicity-chefer nok have fået dem redigeret væk. Man kan jo tolke hvad man vil?

Hvad bliver det næste? At vi er etnocentriske nationalister, fordi vi holder med Danmark, når der er landskamp? Måske skulle man minde læseren om James Sampson, der ikke just er en blegfis og vandt ”Stjerne for en aften”*

Det kan godt være, at læserbrevssektionen skal være ”den normale danskers røst”, men læserne kan i det mindste lære at argumentere ordentligt, før de smider om sig med påstande. Endsige kunne Politiken være lidt mere kritisk i sin udvælgelse af hvilke breve der trykkes. Det er jo Ekstra Bladets niveau vi er nede på her. Om end på den anden politiske fløj.

Ovenstående anklage om generalisering var måske endda selv lidt generaliserende, men jeg har aldrig sagt at denne blog er saglig ;-)

*Eller hvad det var? Jeg har opgivet at holde styr på alle de der talentshows, men i ved hvem jeg taler om!

Ingen kommentarer: