mandag, oktober 15, 2007

Suspekt – ”Prima Nocte”

En slags anmeldelse

For to ugers tid siden støttede jeg den danske pladebranche ved at erhverve mig de danske rappere Suspekt’s tredje album. Fire år siden er det at den danske befolkning gik rundt og sang med på ”Min pik hænger ikke mellem mine lange stænger, den står ud i vejret som en stangspringer” og ”Jeg er en hardcore panser med overskæg, der slår om sig med fuldt overlæg”. Med disse herlige gloser på et album, hvor det kantede, var mere reglen end undtagelsen, var det svært ikke at være nysgerrig på de buzzcuttede hættetrøje-beklædtes seneste bedrifter.

Og hvad synes jeg så? Ja, i må nøjes med det umiddelbare to-ugers indtryk, for der gik også lang tid før jeg faldt for ”Ingen slukker the stars”. Men jeg har da et par kommentarer:

Indtil videre har jeg et par favoritter. Jeg er lidt en sucker for gåsehudsfremkaldende rapballader, så radiohittet ”Proletar” går rent ind hos mig. Var det ikke fordi at Bai-D lægger et vers ned på denne voksne sang” ville man let kunne forveksle det med et nummer, der burde have været med på Troo. L.S. og Orgi-E’s mere voksne og seriøse sideprojekt ”Forklædt som voksen”.

Amore infelice” er en af de sjældne slags på Suspekt-repertoiret. Temaet er ulykkelig kærlighed og viser mere følsomme og sympatiske sider af drengene. Med det cello-bærende lydbillede i verset og englekoret i omkvædet skal det ikke undre mig, at sangen nok skal få heavy rotation på Boogie-listen. Måske er det bevidst tagen pis på sig selv, men lige inden ”Amore Infelice” kommer ”Det ikk’ vores”, som er om muligt er den diametrale modsætning. Her har Orgi-E (eller forhåbentlig en fiktiv person, som han portrætter i en jeg-fortælling) været så uheldig at gøre en pige gravid i en brandert, hvilket nu har gjort ham både bittert fortrydende, grænsende til det psykopatiske. Tekstbidderne her siger vist det meste: ”Fuck skyld, du fuckin’ snylter på min sæd, for at få dit eget lille gedekid du kan lege med” og ”Parat med et oversavet til at blaffe en dame med barn i maven”.
Kunst? Tja, nogle skal nok kunne blive forargede.

Mange af numrene har i mine ører et tæt slægtskab med F.I.P.-kollegaen og homien L.O.C’s sound. Og vanen tro, medvirker han da også på et enkelt nummer (”Din Største Fan”). Fx er der nummeret ”Stikkeren er et kamera” der på en eller anden måde i sit aggressive udtryk og atmosfære en vis lighed med L.O.C.’s ”Læg den hater ned”.

Sut den op fra slap”, hvis titel giver rare billeder for ens øjne, er vel det man kan kalde albummets bud på en ny ”Kinky Fætter”. Her er det dog ikke Orgi-E’s virilitet, der er i centrum, men nærmere manglen på det samme.

Der er et par enkelte rim her og der, hvor jeg tænker: det her er overflødigt og en tand for selvforherligende. Men Bai-D’s, Troo. L.S.’s og Orgi-E’s unikke og lækre flows gør, at jeg bærer over med det.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Wow! Er det bare mig, der kan se det homoerotiske i dit indlæg? Du skriver i 3. afsnit, at du er "en sucker", og senere fremhæver "Sut den op fra slap" ;-)

Arh, måske projicerer jeg bare. Fin anmeldelse ellers...

/P

Runkedor sagde ...

Ja, jeg tror skam bare at du tolker i den retning du gerne vil forstå det ;-)

Og tak :-)