mandag, oktober 01, 2007

Mere action, mindre knold, del 1.

Lørdag og sødnag var det tid til Biblioteksforeningens faglige landsmøde, der i år havde temaet ”Mere action, mindre knold”. Kender man bare lidt til biblioteksklicheer, ved man at en knold refererer til den hårbold i nakken, som den stereotypiske, tyssende og grå kvindelige bibliotekar har. Om man decideret kan bytte ”action” ud med ”knold” har jeg dog lidt svært ved at forestille mig, da jeg mest af alt ser en halvblodig Bruce Willis rende rundt i nakken på en lukket bibliotekarinde. Nej, temaet for landsmødet – hvis man tænker lidt mere metaforisk - var selvfølgelig, at bibliotekarernes rolle gerne skulle blive omdefineret til at blive lidt mere proaktiv og udadvendt. Lidt mindre beskedenhed og lidt mere ud over scenekanten.

Med alt for lidt søvn i bagagen indfandt vi os lidt over kl. 10 lørdag formiddag på ToRVEhallerne i Vejle, hvor weekendens aktiviteter skulle finde sted. En weekend med energiske foredrag, workshops, festmiddag, rødstrømpeagtig stå-op-komik, livemusik og lidt flere foredrag og meget lidt tid til søvn lå foran os. Den beskedne plads som den manglende søvn havde i bagagen, levnede til gengæld plads til en overflod af gode inputs, man kunne tage med hjem igen.

Jens Arentzen var den første action-man vi skulle opleve på ToRVEhallernes store scene. Jeg husker ham bedst som Ulrik Varnæs i Matador og ung betjent i ”Én gang strømer”, så det var sjovt at se ham i en lidt ældre version. Han var sat på programmet for at formidle sin viden om kommunikation og kropssprog. Der blev hevet masser af gode lommefilosofiske pointer op af hatten. Ting, man egentlig nok vidste, men som Jens fik sat ord på. Der blev snakket om ”driveren” (udtales på dansk), ”forstyrrelsen” og ”siddetypen” med lige dele humor, vanvid og alvor. Et par små øvelser publikum imellem, blev det da også til, og manden forlod scenen med den største klapsalve, jeg har hørt længe.

Der var mange flere indtryk, men dem får i næste del, som uploades én af de nærmeste dage. Jeg har en tendens til at skrive meget lange indlæg, og jeg har et indtryk af, at bloglæsere mister interessen/lysten, hvis et blogindlæg er for langt. Det kan jeg i hvert fald selv gøre. Derfor vil jeg nu (og fremover) dele indlæg op i flere dele, de altså er ”opdelingsegnede”. Giv gerne noget feedback på, om i syntes om det er en god eller dårlig ide.

1 kommentar:

milroesen sagde ...

Hmmmm...hvad laver du helt præcis i din arbejdstid?