fredag, juli 21, 2006

Niarn

Ja, nu skal jeg passe på hvad jeg skriver, så jeg ikke får ørerne i maskinen hos et par hiphoppere, der ikke tolererer andre meninger end deres egen. En af mine yndlingsaversioner Niarn, og hans nye hit ”Antihelt” er desværre ikke noget der afkræfter mig i de fordomme jeg havde om manden. Han er ikke en meter nyskabende, hvad angår dansk raplyrik og rimteknisk er den lige så banalt bygget op som en dansktopsang. Der er desuden i adskillige af hans tidligere sange kogt nok suppe på psykostodder-temaet som sangen berører, bortset fra at det denne gang er gjort på en lettere selvretfærdig måde, der skal få os til at have ondt af stakkels Niarn.

Ja, verden har været så ond og uforståelig over for ham. Men hvordan forventer han selv at omverdenen reagerer, når hans plader stinker langt væk af provokation for provokationens skyld og merchandise-trøjer der siger ”I do drugs” eller ”Fuck” .

Men af en eller anden grund er han åbenbart stadig en kæledægge i de danske medier. P3 sympatiserer åbenbart med hans lidelser, men han er svær at tage alvorligt når størstedelen af hans ordforråd består af hans fjogede grin.

Jeg kan lære dig at smile og sige fuck it
Og ignorere en spasser som Sebastian Dorset
” – jep, han sælger virkelig sig selv godt her. Jeg har altid haft svært ved at sige ”fuck it”, og Sebastian Dorset vil jeg så gerne lære at ignorere”
Hvem er i øvrigt den største spasser her?

Lidt smag har han dog, når han i sangen bruger et sample fra Pink Floyd’s ”High hopes”, som jeg desværre ikke kan lytte til fremover uden at få kedelige associationer.

Og til folk der tror at jeg bare er en forudindtaget dansk raphader, kan jeg sige, at det langt fra er tilfældet…der er bare langt mellem det der er fedt.

Læs teksten her

1 kommentar:

Pigebarnet sagde ...

du kan jo glæde dig over at ha har tænkt sig at gå på "pension" når han blir 30... og det er der vist højest 3 år til.