tirsdag, november 27, 2007

Skuffelsen over Forbrydelsen

Ok, nu er det så min tur til lige at reflektere over kritikken af ”Forbrydelsen”s mangler, eftersom jeg var endnu én i flokken, der søndag kl. 21, lettere skuffet tænkte: ”var det det?”. For ja, det var i mine øjne, en gevaldig skuffelse. Men måske var det min egen skyld, for jeg havde jo selv bygget tårnhøje forventninger op. Men det var jeg vist ikke den eneste der havde gjort, siden kritikken i medierne har larmet siden søndag aften. Man er jo kun skuffet, fordi niveauet hidtil havde været på et så højt niveau, at det byggede hen mod en slutning, der ville ende med et brag.

Et minuts tid før, at det gik løs på DR kom jeg faktisk til at tænke på det gamle Kierkegaard-citat ”Forventningens glæde er den største” og i et sekunds sindssyge overvejede jeg at slet ikke at se sidste afsnit. Men Kierkegaard havde ikke nødvendigvis ret, og jeg ved ikke hvilken skuffelse, der ville være størst: at leve i uvidenhed over ikke at have set afsnittet. Eller at leve med at blive skuffet over det?

Nok lommefilosofi for nu, og så til grundene til, at jeg blev skuffet:

Det er utroligt let at være bagklog, så nu hvor man ved, at Vagn var morderen, popper der en masse spørgsmål op i mit forvirrede hoved. Fx alle folks generelt mistænkelige opførsel.
Hvorfor var Theis så modvillig til at hjælpe politiet? Ville det ikke være i de flestes fædres interesse, at hjælpe til at få opklaret mordet på deres datter?
Hvorfor var Brix så mistænkelig, da han i telefonen fortalte Lund, at Meyer var død på hospitalet? Det skulle måske heller ikke være for let? Og Brix var måske generelt et stone-face?

Ang. scenen hvor Meyer bliver dræbt: hvorfor siger politiet, at de ikke kunne finde spor efter andre end Meyer og Lund i den lagerbygning? (Kim Bodnia var jo meget opsat på at få tiltalt Lund for det mord?). Var Vagn virkelig så snu, at han kunne outsmarte politiets teknikere, der vel undersøgte bygningen efter mordet på Meyer? For han var jo ikke snu nok til ordentligt at fjerne sporene efter Nanna i husets kælder.
Og hvis han havde været så snu, var det så ikke spild af evner at blive flyttemand?

Sidst, men ikke mindst: burde Meyer ikke kunne have genkendt Vagn, da han blev skudt, eftersom Vagn har været til afhøring flere gange. Han var åbenbart mere fokuseret på hans Sarajevo-trøje? Eller havde Vagn elefanthue på?

Ingen kommentarer: