søndag, september 09, 2007

Lidt mere om hængerøvs-moden

Inspireret af Cirkusprinsessens Flickr, kom jeg igen til at reflektere den såkaldte hængerøvsmode. Den er efterhånden allestedsnærværende, og har spredt sig som ringe i vandet. Heldigvis er fænomenet mest set hos en lidt yngre målgruppe. Ældre ved vist bedre. Jeg var derfor også lettere rystet, da jeg i går var til fest med en nogenlunde jævnaldrende gut, hvis buksegrænse virkede til at være adskillige grader syd for Buttcrack.

At man synes det ser sejt ud (hvilket jeg har seriøst svært ved at fatte) er selvfølgelig en smagssag, men udover det rent synlige, ser det da også ud til at være vildt upraktisk at gå rundt i bukser, hvor buksebenene først skilles fra hinanden sådan ca. i knæhøjde. Det ligner, at de er på vej til toilettet hvor det ikke kan gå hurtigt nok med at få bukserne ned om anklen. En association jeg meget gerne vil slette fra min hukommelse, men det er svært når man gang på gang bliver konfronteret med synet.

Handler det mon om at provokere og være rebelsk over for os ældre? En kollega fortalte mig om hver gang hun påtalte sin søns hængerøvsbuks, røg den blot længere og længere ned over røven. Eller handler det om de 14-åriges tiltagende kropsbevidsthed, der giver dem en trang til at være stolte af deres kurver og promovere dem i højere grad.

Gad godt at høre synspunkter fra hængerøvsbuks-brugerne selv? Er der en dybere mening med det, andet end det blot er en modebølge, hvor man som uselvstændige fisk blot svømmer med?

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Nu er jeg heller ikke fan af hængerøvsbukser. Men tror det handler provokere, på en eller anden måde at få opmærksomhed. Det handler nok også om at finde og skabe deres egen identitet, som de fleste jo bruger deres teenageår på.

Om tyve år vil de kigge tilbage på i dag og tænke det samme som vi tænker om 80'er og 90'er "moden", var det ikke også en provokation?