tirsdag, september 25, 2007

Laptop vs. stationær

En stor del af denne blogs indlæg, bliver nedskriblet på min egen Fujitsu-Siemens-laptop, jeg har haft i lidt over to et halvt år. Den er selvfølgelig lækker og fancy og alt det der, men så hører fordelene også op.

Jeg anskaffede mig den primært grundet forelskelse i tanken om den meget mobile fordel der er ved en laptop i forhold til en noget større og klodset stationær pc. At man (som selve navnet laptop) indikerer kan sidde i fx. sofaen med den på skødet. Dette er dog en mulighed, jeg har benyttet mig af meget få gange, da det virker lidt upraktisk. Derudover var det jo også meget praktisk at man kunne tage den med rundt (fx. på skolen, når der skulle skrives opgaver). Heller ikke dette har været en ofte praktiseret mulighed, da jeg ikke har haft det store behov for det. Resultatet er derfor, at min meget mobile laptop har indtaget sig en meget stationær position på mit spisebord. Og så kunne man jo lige så godt have købt sig en stationær, ikke? For en ulempe ved den noget komprimerede form en laptop har, er det manglende hensyn til ergonomi. Man sidder så klodset med det lille flade keyboard. Noget der for mit vedkommende, er meget demotiverende for min arbejds/nørde- og skrivelyst og (måske) er medvirkende til mine problemer med lænd og ryg samt. Et ordentligt tastatur, som man kender det fra de stationære pc'er, er alt andet lige noget rarere at arbejde på.

Jeg har dog også spekulæret meget, om det er min skrivebordsstol, der ikke er helt optimal. Der er i hvert fald stor forskel på siddestillingen og derfor behageligheden når jeg bruger af min laptop og så når jeg fx. er på mit arbejde (hvor jeg har en fin stationær og en lækker fladskærm).

Men hvad siger i, kære læsere? Foretrækker i noget bestemt og hvorfor? Kan i genkende mine problemer, eller trives i helt aldeles fjong med en laptop?

Jeg undres derfor også, hvordan en stationær i fysisk form er så meget større end en bærbar, når man tænker på, at de kan det samme, og har samme ydeevne. Og ja, nu kommer der sikkert nogle dedikerede Mac-ejere på banen ;-)

7 kommentarer:

milroesen sagde ...

Jeg elsker min laptop...men jeg er så også en af dem der sidder med den i sofaen. Jeg købte den netop også for den lille størrelse og for at den kunne være mobil. Jeg har ikke haft den så meget med rundt, men til gengæld bliver den flyttet meget rundt herhjemme.

Skal jeg sidde en hel dag og arbejde med tunge ting, som f.eks på arbejdet, synes jeg det er rart med en stationær. Men skriver jeg opgave har jeg ingen problemer med min egen (har dog også en rigtig god kontorstol, samt godt skrivebord).

Edut sagde ...

Jeg kunne ikke leve uden min PowerBook. Den er 12" og, hvad jeg ved, den mindste laptop på markedet. Bliver det mindre, hedder det en PDA :)

Jeg var bekymret for, om jeg kunne leve med den lille skærm, det flade tastatur og et grafik og lydkort, der ikke lagde op til hverken spil eller musikredigering.

Alt er gjort til skamme. Jeg nyder at have min mac med mig ALLE steder. Den vejer ikke mere end en tung bog, batteriet holder længe og jeg flasher den, hver gang jeg har tid, lyst og brug for det. Blandt andet hver dag i toget.

Jeg hører også til en af dem der ALDRIG sidder ved mit skrivebord. Har blot et for at kunne komme af med mine bunker af papir! Jeg ligger i sofaen, på sengen, står ved køkkenbordet eller sidder på gulvet.

Jeg går ALDRIG tilbage til stationær.

Pigebarnet sagde ...

Jeg synes absolut ikke tastaturets størrelse udgør et problem, nu har jeg så også investeret i en med en ordentlig størelse - primært for at min skærm ikke skulle blive lille.
At jeg sidder elendigt har mere at gøre med at jeg for tiden er plaveret i sofaen ved sofabordet der absolut ikke giver en god arbejdsstilling, men det er jo ikke maskinens fejl.

Det med tastaturets størrelse er næsten også en fordel, da jeg for det meste stort set kun bruger højre hånd til at skrive med.

Det der giver den bærbare en klar fordel, og egentlig mest er grunden til at jeg valgte den, er muligheden for at gemme den væk når jeg får gæster.Indse det, stationære computere er ret besværlige at flytte over i skuffen eller hen på kommoden, hvilket leder til behovet for et skrivebord. Sidstnævnte har jeg af pladshensyn sparet væk til fordel for et skrive-, spise-, whatever-bord.

Bærbare er meget anvendelige når der ikke er meget plads. (og så er den også pæn!)

Anonym sagde ...

Jeg er som de andre også dedikeret laptop fan. Det er rart at kunne gemme skidtet helt væk og mobiliten er lækker - hvad skulle jeg ellers lave på jyllandsture mv :op

Runkedor sagde ...

Ok, jeg kan se, at jeg er i undertal så. Er måske også lidt kommet til den konklusion, at det drejer sig mere om skrivebordsstol, som jeg måske burde kassere.

milroesen sagde ...

Ja en dejlig kontorstol kan gøre underværker.

Søren sagde ...

Jeg slutter mig til horden af laptop-elskere (af allerede nævnte grunde), så kan ham runkedoren lære det! Hvis man som jeg kan lide at sidde med sin laptop på toppen af sit lap, evt. liggende i sengen, kan jeg i øvrigt anbefale at købe en gammel lorte-computer. Jeg har en IBM T600 og fordelen ved dens langsomme processor (P200) er at den ikke bliver så overdrevet varm, dvs. man brænder ikke benene og man slipper for at den der propel hele tiden kører og larmer. Hvis man installerer en nyere harddisk og holder lidt god software-hygiejne kan man udemærket køre sine programmer.