torsdag, februar 05, 2009

Tilbageblik: Sensible Soccer

Det var vist i årene 1992-1994 at det var på sit højeste. Min høje og ubetingede dedikation til Amiga 500-fodboldspillet ”Sensible Soccer”. Hvor andre og mere udadvendte teenagere hang ud i ungdomsklubber, tog til sodavandsdiskoteker og oplevede deres første scoringer, scorede jeg og mine venner også en masse. Det var dog i stedet mål på den pixellerede grønsvær på skærmen.

Det var en vidunderlig parallelverden for mig. Jeg kunne sidde i tysktimerne og dagrømme om de kampe og turneringer jeg skulle spille og de fede header-efter-en-dødbold-mål jeg skulle score, når jeg fik fri fra skole. Med det sort/røde cockpit-lignende joystick i den elendige kvalitet (jeg smadrede flere af disse under en sæson), førte jeg mine hold gennem mange sejre og turneringer. Helt fair var det måske heller ikke, når jeg spillede med AC Milan eller Manchester United og mine modstandere hed Fram Reykjavik og BK Thorshavn.

Bedst var det, at man kunne oprette sine egne hold med navne og hårfarver. Indlevelsen var på sit højeste, da jeg oprettede den daværende Køge Boldklub, min skoleklasse (selvfølgelig med mig selv som stjerneangriber) og bonderøvsholdet Skovbakken FC med Palle Tipkage i front.

Og så glemmer jeg aldrig, da jeg var til computermesse på SAS Radisson, hvor de havde fået Kim Vilfort til at dyste mod ivrige og bebumsede Sensible Soccer-fanatikere på storskærm. De gav ham baghjul og der var ikke meget EM-finale ’92 over lille pixel-Kim.

1 kommentar:

Uden Relevans sagde ...

Faktisk vandt min homie den turnering, i Odd Fellow palæet, 4-1 over Vilfort der spillede brøndby imod AC Milan hehehe