tirsdag, juli 31, 2007

100 år og en grønlangkål

Ordsprog. De kommer og går. Personligt så hører jeg sjældent følgende to, der i 1980’erne var meget brugte: ”Det tager 100 år og en formiddag” og ”Det var engang i 1700-grønlangkål”. Begge to meget fleksible ordsprog, hvor ”formiddag” kunne udskiftes med ”eftermiddag” efter behov, og 1700 kunne udskiftes med 1800, eller sågar 1900

For undertegnede, selvudnævnte ukronede konge af ordkløveri, giver det egentlig god mening, at de uddøde. Når noget tog lang tid, tog det altså 100 år og en formiddag? Ja, man kan jo næsten godt følge ræsonnementet; ”Argghh, nu har jeg ventet 100 år, jeg orker virkelig ikke at vente en formiddag til!

Og til det andet ordsprog; grønlangkål? Hvad i alverden er det egentlig? Og hvordan er det blevet berettiget det til at bruges til tidsangivelse? Jeg kan personligt ikke lige placere grønlangkål i det gastronomiske alfabet, andet end at jeg kunne forestille mig, at det måske er i familie med rødkål og hvidkål. Måske er jeg blevet for meget storbybeboer og indoktrineret af det københavnske cafehelvede med humussalater, clubsandwiches, kebab, durumruller, broccolisuppe og brunch, til at jeg kendes ved den slags ingredienser der primært ses i retter kreeret af husmødre på den jyske hede. Men omvendt, det har bare heller ikke den samme charme at sige: ”Det var dengang i 1700-broccoli”…

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det hedder 1700-hvidkål, Christian! Og med den oplysning forstår alle nu ordsproget meget bedre.

Strid.s

Anonym sagde ...

Altså, grønlangkål er jo en kendt sønderjysk egnsret, hvor man hakker kålen i smadder, tilsætter margarine/fløde, mel, salt, sukker og moste kartofler. Man serverer hele baduljen med kålpølser, flæsk, hamburgerryg, brunede kartofler og stærk, stærk sennep.

Denne lækre kombi smides ofte på bordet nytårsaften, og efterfølges gerne af sveskegrød, da det får den bastante kål til at glide nemmere igennem systemet...

/P

Runkedor sagde ...

Strid, hvor vover du at smadre min pointe :-(...men altså, jeg har både hørt det som hvid- og grønlangkål. Ved ikke hvad der er mest rigtigt.

Peter, hvor ved du den slags fra? Anede ikke, at du havde jyske aner

Edut sagde ...

1700-dürum lyder nu ellers meget godt...

Pigebarnet sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anonym sagde ...

Altså hvor jeg kommer fra (Nordjylland) serveres grønlangkålen til julefrokoster. Dertil serveres saltet flæsk med sennep, hamburgerryg, stuvet hvidkål (med kanelsukker, brunede kartofler og medister.

Jeg bryder mig ikke om det, da det mest af alt ligner ensilage http://da.wikipedia.org/wiki/Ensilage)