søndag, december 04, 2005

Kitty Wu

Jeg kan ikke anbefale dem nok. Et dansk band, der stadig er tilpas ukendt for den brede musiklyttende befolkning. Mit eget lille nicheband, jeg kan dyrke og som ikke skal opsluges af store pladeselskaber og få fast rotation på Boogie og P3. Det kommer måske en dag. Den dag, de med deres store talent vælger at sælge ud. Eller den dag, at deres form for indadvendte shoegazene weltschmerz-rock får masseappeal.
Jeg så dem live for 4. eller 5. gang i fredags. Jeg vælger at droppe de fancy musikanmeldermetaforer og klicheer, og nøjes med at sige, at det var en rigtig skønlækker koncert. Bandet spillede yderst tight og professionelt. Forsanger Robert Lund (der sagde max 15 crowdpleasende ord i alt mellem numrene) har i mine ører, en af landets bedste sangstemmer. Den har mulighed for gåsehudsfrembringelse, hvis den bruges rigtigt.

Selv om anmelderne kalder musikken for svær tilgængelig (altså på en god måde), er sangene dog meget syng-med-venlige for mit vedkommende. Problemet er bare, at jeg kun kan små bidder af teksterne, men vil jo gerne synge med alligevel. Derfor bliver det til noget rytmisk mumlen/jibberish når jeg ikke lige kender ordene. Jeg synes selv, jeg lyder fuldstændig tåget, og håber på, at musikken er så høj, at folk omkring mig, ikke kan høre mine egne fortolkninger af teksten. Var der nogen der sagde Kiss this guy?

Kashmirs Kasper Eistrup kom med på scenen til to numre som 3. guitarist og leverede lidt kanonsang (ikke at forveksle med at han sang kanon godt) i et enkelt omkvæd. Rent musikalsk virkede det egentlig ret overflødigt og kunne godt virke lidt som: ”Hey, se hvem vi er gode venner med” eller et awardshow, hvor det gælder om at finde de rette presenters.

Det skal dog ikke ændre på, at det var en superb koncert, der rørte mig de rette steder, og momentvis fik mig til at glemme tid og sted.

10 kommentarer:

Anonym sagde ...

... kitty ukendt agtigt niche band? det vidste jeg ikke de var... hvornår er de blevet ukendte igen ? *S* jeg har en hel omgangskreds det er nede med dem :P - og så med på noderne er vi sq heller ikke...

Runkedor sagde ...

Jamen, din omgangskreds er jo også ukendte og nicheagtige, hæhæ

Men altså, de spillede jo "kun" i Lille Vega...

Anonym sagde ...

Nu må du altså stoppe med din P3-hetz, Runke. Det er faktisk en ganske udmærket kanal. Langt mere progressiv og alsidig end de andre landsdækkende – selvfølgelig i kraft af begrebet public service, men alligevel. "Arms Raised" og "Spending Black Time..." har da været spillet på kanalen en del gange efterhånden. Måske ikke ligefrem i hot rotation á la Bikstok Røgsystem, Robbie Williams og Anna David, men trods alt flere gange end på de kanaler du ellers finder på det danske FM-bånd (vil ikke tage deres navne i min mund – ej heller røv).

Jo tak, vis lidt respekt for P3. Og lad os nu ikke tage hele den der "sælge ud"-diskussion op igen. Puh, der fik du mig skisme op at køre – og så på en helt almindelig søndag ;-)

Lad mig overbevise dig på lørdag, når jeg har fået hældt lidt snaps i næbet på dig...

/Pis(sedoff)ling

Anonym sagde ...

Jeg har forresten også set andre nichebands i Lille Vega. Både Chicks on Speed, Filter og Mudvayne har været der. Marilyn Manson har vist også aflagt stedet et blodigt besøg - selvfølgelig inden han valgte at sælge ud. Hør hov, nu gennemhuller jeg vist mine egne påstande. Beklager...

/Pis(singonmyself)ling

Runkedor sagde ...

Pisling og synonympissere: du har helt ret. P3 er en relativ alsidig kanal. De fortjener ikke at blive sammenlignet med Boogie. Jeg vil aldrig tale grimt om dem igen...kun når jeg gang på gang ikke vinder i deres årstaltsquiz med Madvig og Østergaard

Anonym sagde ...

Madvig og Østergaard er dræbende kedelige og i grunden også irriterende, og P3 giver mig røvsot af al deres rotationsmusik - cum OOOON, maaaand! Så spil dog for helvede noget andet bare en gang i mellem.
Tak.

/Strid

Ps. Jeg er rasende over DR's lortepakkespil, der ikke virker og er kropumuligt. RASENDE!

Anonym sagde ...

Ha! det holder jeg dig sq fast på... no trash talk af P3 fra din side... glæder jeg mig til... en mindre der skal omvendes ...

Runkedor sagde ...

G: Tja, jeg forbeholder mig retten til at bitche over visse dele af P3's sendeflade...

Strid: Pakkekalender-disning hører ikke hjemme her ;-)

Anonym sagde ...

Madvig ved for det meste hvad han snakker om, og så har jeg sgu respekt for hans virke som pladevender, indpisker og klubejer - endda ganske uimponeret. Østergaard skulle bagbindes og tæves til døde med en Wallait Khan-plakat - de er nemlig ikke så svære at opdrive.

/Pisling

PS: Jeg hader også Morten Resen. Nogen burde grave ham ned i Trylleskoven og smide nøglen væk. Bare en eller anden nøgle. Pist væk...

Anonym sagde ...

Rynke:

Du burde vide bedre.. Nu vil jeg disse pakkekalenderen i ALLE mine kommentarer!


Pisse:
Nej, kun Thomas og Tisbeth. Jeg afskyr dem lige så meget som pakkelegen. Det er ret meget.

/SureStrid