onsdag, juni 08, 2005

Roskilde Festival 2005 - #1

Sig nærmer tiden, hvor små 100.000 mennesker samles på og omkring Roskilde Dyrskueplads. I en uges tid konsumeres der heftigt lunkne Hansapils på dåse, makrel på dåse, ananas på dåse, snus på dåse (nok mest hos nordmændene), og nogle heldige fyre, scorer en fuld svensk dåse *indsæt dåse-latter her*.
Ja, klichéer er der nok af, når man lettere fordomsfuldt snakker om Roskilde Festival, som den kloge læser nok har regnet ud, at dette indlæg handler om. Men det er ikke klichéerne om festivallivet, der er det primære i dette indlæg. Derimod handler det om musikken, og de bands jeg umiddelbart har tænkt mig at lægge ører, øjne og krop til.

Den opmærksomme læser vil måske huske mit tidligere blogindlæg om at der ofte er ca. 40 interessante bands man gerne vil checke ud. En kort skimning af den ikke helt færdige bandliste gav mig dog kun omkring 25 emner. Jeg er nok også meget kritisk, og snæversynet ville nogle mene. Jeg går primært efter bands jeg kender, eller bands der repræsenterer en genre jeg finder spændende. Det udelukker dog ikke, at man sikkert får set en halv koncert med et eller andet ukendt band, som bliver næste års yndling. Fx som jeg har det med Muse, som jeg overhovedet ikke kendte, da jeg så dem i 2000, men som nu ligger meget højt på den personlige hitliste.

Jeg er en stor fan af kronologi, så jeg går mine kommentarer til bandene igennem i den rækkefølge, de iflg. Universitetsradioens hjemmeside er sat til at spille:

Tirsdag+onsdag
Campingscenen er i år blevet flyttet. Ved ikke helt hvordan det virker, men det er noget med at Pavillion-scenen i de første par dage vil fungere som campingscene, og som almindelig scene, når festivalpladsen åbner om torsdagen. Det er egentlig også ligegyldigt, for umiddelbart ser det ud til at beliggenheden ikke bliver lige så dum som sidste år, hvor jeg kun fik set to koncerter. Måske også pga. vejret.
Dial Zero skal spille denne her. Har hørt et enkelt nummer, der pænt meget mindede mig om Nirvana. Både i opbygning, stil og hans måde at synge på. Har i øvrigt set dem en gang før, da de åbnede for Kitty Wu, men da kendte jeg dem ikke. At opvarme for Kitty Wu er et kvalitetsstempel i sig selv, da mit gamle band selv opvarmede for dem, da de gav koncert i Køge i 2001. Og så bliver det da interessant at se, om de har andre indflydelseskilder end Nirvana.
En af mine gamle venner spiller i bandet Menfolk, der er signet på det lille uafhængige label Play/Rec. Bandet består af den ret unikke konstellation, der indeholder 2 bassister. Det er desværre ikke dem der skal spille, men deres labelhomies i Lack. Vennen min kommer ikke selv på festivalen, men så nok gerne, at jeg kom og gav den op for Lack.

Torsdag
Har hørt rygter om at volapykrapperne i Ikscheltaschel skal åbne Orange Scene. Det er jo efter traditionen altid et dansk band på vej frem. De bliver nok meget sjove at se (og høre). Glæder mig især til at se deres krokodille (eller hvad han er for en fætter) på scenen, og hvordan de uvidende udenlandske publikummer ryster fortvivlet på, hovederne når de prøver at forstå teksterne.
Hvorfor har jeg sat kryds ved Le Tigre? Nok atter et eksempel på, at jeg er en slave af mediehype (ja, første skridt i helbredelsesprocessen, er at erkende problemet), men også fordi det altid er interessant med kvinder på instrumenter. Især hvis de kan andet end at agere sexsymboler.

Fortsættes om et par dage…

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Ohøj.
Ikscheltaschel skal jeg klart også se... Men hvis du som du siger, går udfra universitetradioens "forløbige" dato'er så skal der nok sættes kryds ved Sonic Youth og Athlete i min torsdag..
Sonic Youth fordi de er både støjrockens fædre og mødre og deres musik er stadig ligeså godt som for 25 år siden...
Athlete kender jeg ikke så godt men ligesom du med Le Tigre så har jeg læst noget og hørt noget om dem.