mandag, februar 21, 2005

Astrologi

Jeg kan ikke rigtig tage det seriøst. Jeg er skorpion, og har både fået af vide, at jeg er en typisk, men også en atypisk skorpion. Hvad skal jeg tro på?Groft sagt deler astrologi menneskerne op i 12 typer. Mere nuancerede metoder bruger de hardcore astrologer, når de også gerne vil have det eksakte fødselstidspunkt at vide, for at kunne bedømme hvordan stjernerne (nej, ikke dem der var med i ”Stjerne for en aften”) stod i det øjeblik man blev spyttet ud. Astrologi er jo troen på at stjernerne styrer vores personlighed…Men jeg har svært ved at tro på at jeg er den eneste i verden der blev født i lige dette minuttal den nat i november i 1978. Ergo må man med astrologisk logik konkludere, at der går nogle personer rundt i verden med præcis den samme personlighed som undertegnede…ret skræmmende at tænke på.

Desuden er horoskoper en noget blød størrelse. Retorikken i beskrivelsen af personlighedstypen er på en sådan måde, at de kan passe på alle…De beskrivende ord, er bøjelige, og kan bruges på alle mennesker, dog i forskellige grader. Dvs. hvis jeg så et horoskop for alle 12 stjernetegn uden at vide hvad der var hvad, så ville jeg nok kunne få alle til at passe på mig selv. Næhh, hvis et horoskop kunne komme med uomtvistelige sandheder og sige, at jeg havde blå øjne og en skønhedsplet på kinden, så ville jeg nok have lidt mere respekt for det.

Min teori om, hvorfor så mange tror på astrologi (og for den sags skyld også alt det andet alternative mumbo jumbo som clairvoyance, numerologi etc). er at man har et eller andet behov for at tro på at der er en ”sandhed” derude. Noget man kan stræbe efter for at få et godt liv. Desuden er det også rart for mennesker at få at vide, at det er nogle ydre omstændigheder der styrer deres liv og ikke dem selv der har skylden.

Ingen kommentarer: