onsdag, januar 26, 2005

Folketingsvalg

Jeg er lidt på bar bund mht. hvilket parti jeg skal stemme på til valget den 8. februar. Men i disse oplysningstider kan man jo heldigvis få nogle hjemmesider til at gøre det lettere for én. Det kræver bare et par klik og et par vurderinger af et par udsagn, så regner hjemmesiden ud, hvilken politiker man er mest enig med. Det lyder jo megasimpelt. Problemet er bare, at det er svært at forholde sig til nogle af spørgsmålene, da det omhandler emner der er helt sorte for mig. Fx bør jeg være uenig eller enig i følgende:
”Privathospitaler er en trussel mod den lige adgang til behandling i sundhedsvæsenet”

Hvad ved jeg om sådan et udsagn? Der kan sikkert argumenteres godt både for og imod. Og det er alligevel oftest teorier, antagelser og hypoteser man får smidt i hovedet.

Så for at svare kvalificeret bør man jo sætte sig ordentligt ind i emnet. Og hvis man skal sætte sig ordentligt ind i alle de emner, man ikke er nede med, kan man jo ikke lave andet de næste to uger.
Kan man overhovedet tillade sig at stemme, hvis man ikke kender alle for og imod-argumenter for alle mærkesager. Er det fair at bruge sin demokratiske stemmeret på en given politiker, der har et cool slogan og et sødt ansigt på sin valgplakat?

Ingen kommentarer: