søndag, november 15, 2009

Placebo og Malk de Koijn

Et par ord om de to koncerter torsdag og fredags.

Tungsindet har tabt et par kilo
Placebo leverede et solidt og rutineret show med stor vægt på det seneste albums numre. På den ene side irriterede dette mig lidt, da jeg ikke er voldsomt begejstret for albummet og hellere så at de havde givet plads til nogle flere klassikere.

Jeg synes det nye album er for "lyst og positivt" i lyden, hvor jeg altid har været tiltrukket af det mere gloomy-melankolsk-intense udtryk som bandet lagde for dagen. På den anden side, så synes jeg det er respektindgydende at de undgik at dvæle for meget ved fortiden og være for crowdpleasende og i stedet se fremad og være stolte af deres nye lyd.

Tung bas og masser af håndtegn i Vega
En lidt anderledes oplevelse var det at opleve Malk De Koijn i Store Vega på deres comeback-tour. Jeg så deres 'afskedskoncert' samme sted for 6 år siden, så mine forventninger til om de kunne leve op til deres storhedstid dengang var stor. Og det var der her ingen tvivl om at de gjorde.

Der var knald på fra starten, hvor de lagde hårdt ud med 'Malk De Koijn går på gymnasium' med koncertversion-introen 'Til alle drengene/pigerne sig ahhh/vuf vuf'.

Publikum var dedikerede og næsten alle læber omkring mig formede ordene til de mere eller mindre sorte og absurde tekster og punchlines, som er Malk-drengenes lyriske repertoire.

Koncerten varede omkring to timer og tre tøjskift. Til sidstnævnte kan nævnes, at Geolo G sagtens kan nedsætte sig som firstmover inden for retro-futuristiske tøjstile. Tøjstilen er en del af Malks brand og lige så vel som at dette ikke overraskede mig synderligt, så gjorde setlisten det heller ikke.

Det virkede meget til at de havde valgt "den sikre løsning" der så vidt jeg husker ikke varierede meget fra de par gange jeg så dem tilbage i 2002-2003. Ikke at dette gjorde noget, da standarden var så høj, at det sagtens kunne tåle en genudsendelse. To nye numre blev det dog også til: "Malks Toback" som lyder lovende for et forhåbentligt kommende album (?) og et andet nummer, jeg ikke lige kendte titlen på.

Lidt betaget er jeg altså i de tre kække, dybe, sjove og spøjse knægte og jeg håber at det ikke er sidste gang at jeg ser dem, for det var lidt af en fest.

Et lille kuriøsum
Begge bands har jeg set en håndfuld gange, men bemærkelsesværdigt er det, at jeg igen ser dem på to efterfølgende dage. Endda uden at det var på en festival. I 2003 så jeg Malk De Koijn d. 31. maj i Gimle i Roskilde og dagen efter Placebo i Vega.

Derudover så lærte jeg begge bands at kende i 1996. Jeg kan tydeligt huske, at Placebo undergrundshittede med 'Nancy Boy' den sommer og samme år udkom rapcompilationen 'De Grimme Ællinger' hvor Malk var repræsenteret med 'Til de folk'.

Ingen kommentarer: