onsdag, februar 06, 2008

Pigebander

I dag kan man læse: Pigebande mishandler 14-årig på Amager. Blot to dage efter: 16-årig mishandlet af pigebande

To lignende episoder af denne type af afstumpet vold så kort efter hinanden, hvilket er pudsigt, da det umiddelbart et relativt sjældent fænomen at læse om den type vold i dagspressen. Altså unge piger, der afstraffer og ydmyger andre piger. Mit spørgsmål er så, om det er et meget udpræget fænomen, der dog ikke har fået spalteplads før nu? Eller om det netop er spaltepladsen, der er med til at udbrede fænomenet? Dvs. unge piger med potentiel psykopatiske tendenser hører om den slags sager, og beslutter sig for selv at ”praktisere” det?

Lidt ligesom det skete med happy slapping. Nogle enkelte unge praktiserede det, der blev sat navn på fænomenet, og det blev så omtalt i pressen. Enkelte påvirkelige unge med voldelige tendenser har set tv og tænkt: ”Hov, det ser da sjovt ud, det må jeg prøve”. Man hørte netop til flere eksempler, hvoraf nogle af disse unge netop gjorde det, fordi de havde set det omtalt i medierne.

Man siger, at pressen er den 4. statsmagt. Men mon denne magt altid er til folkets fordel?

2 kommentarer:

milroesen sagde ...

Altså jeg tror det er et fænomen som er på vej til at blive normalt. Jeg tror teenage piger er noget mere hårde og afstumpede nu end de var da jeg var teenager.
Derfor får det selvfølgelig også spalteplads, fordi vi ikke før har været vant til at se piger der smadrer hinanden. Og det kan måske gå hen og gøre at der kommer et par tilfælde der er inspireret af pressens dækning.
Men alt i alt tror jeg simpelthen der er et fænomen som bliver mere og mere "normalt".

Marie Tielbo sagde ...

Teenagepiger har altid været syge i roen. Jeg ved det for jeg har selv været teenager og pige på samme tid...
Jeg tror godt man kan gå ud fra at medierne er med til at inspirere nogle af de unge, der allerede er socialt galt på den ligesom med Happy slapping, containerafbrænding og afbrænding af solcentre (hvad har solcentrene egentlig gjort for at fortjene at blive futtet af?). Det får mig dog ikke til at gå ind for censur eller indskrænkelser af ytringsgriheden. Det der ytringsfrihed er jo så meget oppe i tiden i disse dage...
Jeg tror egentlig ikke at vold/mobning/chikane er blevet værre end tidligere, det er måske "bare" blevet mere synligt i dagens mediebillede?