mandag, oktober 02, 2006

Rygeres hensynsløshed

Det er måske en slidt, gammel debat, men here goes:

Den anden dag var jeg forbi et pizzeria for at hapse en nr. 29 (kylling og bacon) med tilføjet fetaost. Det slog mig, at i disse sundhedsfascistiske tider med rygeforbud, eller i det mindste afgrænsede rygearealer, at der stod askebægre på samtlige af pizzeriaets borde. Dvs. en invitation til at det er ok at ryge. Ved ikke om det er fordi at pizzeriaets ejere, der stammer fra mere sydlige himmelstrøg har et mere afslappet forhold til røg end os fanatiske sundhedsidealiserende danskere.

Anyway, på trods af at rygning er tilladt på pizzeriaer er det i mine øjne helt okay hvis rygerne alligevel aktiverer deres situationsfornemmelse og hensynsfuldhed og venter med at ryge til de er ude af pizzeriaet. Nogle folk vælger at konsumere deres købte mad på stedet, og de færreste spisende kunder finder det vel rart at blive generet af røg. Endsige køkkenet hvor maden bliver lavet, som jo i de fleste pizzeriaer er helt åbent. Og dermed mere modtagelige for røg. Pizzeria-ejerne er måske selv ligeglade, ellers ville de vel ikke stille askebægre frem.

Men det er et spisested for christ sake, og selvom man ikke decideret bryder reglerne, er det tilladt at tænke selv og bruge sin situationsfornemmelse. Jeg går jo heller ikke ud og knepper en ged hvis jeg skulle få lyst til det. For det er i princippet stadig lovligt. Desværre, men det er en anden snak.

Omvendt kan man sige at, hvis man ikke kan lide lugten (i bogstaveligste forstand) i bageriet kan man bare smutte. Så er det bare for pizzeriaet at opgøre, hvad der er mest givtigt for dem. Lave rygeforbud og miste rygerkunder, eller omvendt: vinde flere ikke-rygende kunder.

Ovenstående adfærd fik mig til at tænke. Når man som disse rygere, udviser dette, i mine øjne, konkrete eksempel på situationsfornemmelse, kan der så siges noget om dem generelt? Altså hvis de ikke evner at tænke så langt at røgen kan genere andre, og vente de 5 minutter til de er kommet ud af pizzeriaet med at tænde deres smøg. Eller endda evner tænker så langt, men så egentlig bare ikke tænker på deres medmenneskers velbefindende. Er det mon så også et problem i andre facetter i deres adfærd? Altså er de også situationsfornemmelses-manglende på andre områder?

Ingen kommentarer: