tirsdag, marts 01, 2005

Den frie tankeassociation

Forleden lå jeg og talte får. Kunne nemlig ikke sove. Mr. Bean-metoden virkede åbenbart kun på film, så jeg måtte ty til andre metoder. Eller også bare acceptere, at mine tanker ikke var i sinde at konvertere til drømme, som de jo gerne skulle. Lå derfor og tænkte frit. Lod den ene tanke flyve over i den anden ved hjælp af de gængse associationsmetoder. Meget interessant at fundere lidt over, hvordan alle ens tanker hænger sammen i et multinetværk. Og hvordan én tanke er betinget af en anden.

Tænkte derfor at jeg ville prøve at ”eksperimentere” lidt. For hvad ville der ske, hvis jeg slet ikke tænkte? Hvis jeg så godt jeg kunne, prøvede at cleare min hjerne og bare lade ubetingede tanker komme til mig. For hvis min tankevirksomhed var passiv, måtte nye tanker jo nødvendigvis komme fra min underbevidsthed. Lidt populærvidenskabeligt hævdes det jo, at det bevidste sind kun rummer toppen af et stort isbjerg, og det underbevidste er alt det der er under vand (ca. 10% siger de kloge).

Rent teoretisk virkede det jo til, at jeg nu havde fundet en metode til at grave lidt dybere i mig selv. Udforske underbevidsthedens gemte skatte og lig. Håbede selvfølgelig på at finde den drøm, hvor jeg mødte Gud, og han forklarede mig meningen med livet eller
Selvom det hverken var meningen med livet eller noget andet graverende, jeg fandt frem til, var resultaterne dog alligevel fascinerende. For i ”seancen” poppede der personer og begivenheder frem, som jeg ikke havde skænket tanker i årevis. Som ud af det blå, og jeg kunne ikke tyde den trådlige association. Der er selvfølgelig én eller anden connection, men den må være supersonisk, for den gik åbenbart med en hastighed, hvor jeg ikke kunne nå at fange den.

Det der er interessant er at analysere på, hvorfor lige tankerne om de personer og begivenheder poppede op lige der. Der må jo være et link et eller andet sted. At de stadig har en plads i mine tankevirksomhed, er jo interessant, når det er ens tanker og oplevelser der er med til at definere ens identitet.

Pt. har jeg ikke dyrket disciplinen så meget - oftest ender det jo alligevel med at jeg falder i søvn :-)

Ingen kommentarer: