mandag, juli 07, 2008

Brudstykker af et landsbyhegns dagbog #1

Indtryk og brudstykker fra årets Roskilde Festival, der for mit vedkommende sluttede søndag aften kl. 13. Otte døgn efter at vi ankom for at lægge os i kø ved indgang Øst. Her følger lidt korte resumeer af det tæppebombardement af indtryk, som sådan en festival efterlader én med.

Jeg skulle for første år bo i lejren Den Svedig Kalkun med farverige folk som DJ Panda, Formanden, Prinsessen (aka Lægen uden grænser), Kaptajnen, Kejseren, Pædagogen og Frugt-Mama.

Stemningen blev skudt i gang med årets lejr-”anthem” (som jeg ikke kender titlen på) komponeret af bl.a. Pandaen og Formanden. Med et fængende hook, der sagde ”Den Svedig Kalkun, den kan vi li’, det er lejren vi ligger i” var der hurtigt dømt fællessang i den lange kø. Andre uforglemmelige linier fra sangen (der i øvrigt var dejligt inspireret af Snap og 2 Unlimited) var: ”Størrelse, gørelse, alting kræver smørelse”, ”Hold mig lige, jeg skal danse” og ”Tag ikke grus fra en kalkun, hvis du er en grusgrav…i Roskildøhh!”. Hooked opnåede endda at blive sunget a cappella live i Festivalradioen af en række kalkuner på sidstedagen.

I alt ca. 15 timers ventetid (hvoraf 4-5 timer var stående i jævnt pres uden mulighed for at lade vandet (hvilket egentlig ikke gjorde noget, da man bare svedte det ud)) var godt givet ud, da vi omkring kl. 3.30 søndag morgen (da hegnet blev væltet), fandt os en dejlig central plads i matrikel L35.

Navneopråb, dagens frugt, dagens digt, dagens ”I øvrigt mener jeg” (oplæsning af Ekstra-Bladets læserbreve) og dagens leg var på dagsordenen de første fem dage. Fravær blev mødt af et ”buuuuh” og tilstedeværelse gav et jubelbrøl bonus i kraft af en tår af dagens frugt (ved Frugt-Mama). Dagens leg var alt fra ”Kluddermor” til oprydning til skriftlig eksamen. Digtene blev f.eks. læst op fra Kalkun-håndbogen, og bl.a. hittet ”Dejen” høstede store klapsalver.

Fortsættes…

Ingen kommentarer: