tirsdag, juni 03, 2008

Jeg er ikke flov over at være dansker.

I dagens udgave af ”Nyhedsavisen” er der artiklen ”Der er et hadet land” . Den fokuserer meget på hvor ilde set at Danmark er blevet i kølvandet på Muhammed-tegningerne. Der refereres til Facebook-hadegrupper mod Danmark oprettet af udlændinge (se her og her) og at det generelle ry for at være landet der er kendt for ’hygge’ og HC Andersen er nu erstattet af et indtryk af at være et fremmedfjendsk land. Det minder mig om diverse ’Jeg er flov over at være dansker”-statements. Men skal jeg som et dansk enkelt individ dermed være flov over at være dansker? Skal jeg tage ansvar for resten af mine landsmænds eventuelle ugerninger og være flov på deres vegne? Gu gider jeg ej. Bare fordi jeg deler nationalitet med nogle fjolser, er det for langt ude, at jeg skal stå til ’regnskab’ for det og at mit ry ødelægges.

Når folk opretter den slags grupper siger det vel mere om dem og deres meget unuancerede syn på verden. De evner vist ikke at fatte, at Danmark er styret af demokrati og at der stadig er en stor del danskere, der ikke er islamofobikere, fremmedfjendske og andet grimt. Men de bliver de måske med tiden med den adfærd som de udsættes for.

Ingen kommentarer: