fredag, august 19, 2005

Begrebet "homo"

Her i lørdags, kom jeg forbi Rådhuspladsen. Det vrimlede med mennesker. Menneskemængden var præget af små tætte kvinder med kort hår og briller og glatte dansende mænd i stramt og farverigt tøj. Fokuset var på en scene med en højtråbende konferencier. På et tidspunkt råbte han noget i stil med: ”Hvor mange her, er homo’er?”. Jeg konsulterede min indre fremmedordbog, der lærte mig, at ”homo” kan være en biologisk definition på mennesket, men også et ord, der betyder ensrettet og kan sættes foran andre ord. Fx homogen, homofon og homonom. Dvs. så kan en homovej være fremmedord for en ensrettet vej?
Men tilbage til emnet; jeg kom i tanke om begreberne ”homo sapiens” og ”homo faber”, som faktisk bare er betegnelser for menneskeracen. Og jeg er da et menneske? I hvert fald, sådan rent anatomisk. Ergo kunne jeg også række min hånd op, da spørgsmålet om hvor mange der var homo’er, blev stillet. Til min undren, så jeg dog flere andre homo sapiens rundt om mig, der ikke rakte hånden op. Fordi de var dovne, eller også forstod de ikke spørgsmålet?

En af talerne på scenen snakkede om noget der hedder homofobi. Og hvad er det så? Fobi er frygten for et eller andet, og homo er som sagt noget der er ensrettet. Ergo er homofobi frygt for det ensrettede generelt? Eller lægger ordet op til, at man selv bestemmer hvilken ensrettet ting man frygter? Fx ensrettede veje?

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvis man er homofobisk, er man så bange for at være ensrettet og snævertsynet?

/Pisling

Anonym sagde ...

Du ikke bare 'kom forbi rådhuspladsen', du deltog i paraden heeeelt ude fra Dronning Louises bro -- huhuuuu! I en HOOOMOOOparade. Yum yum. Og den var lækker :-D

Deres faithfully,
Azteker Arne

Anonym sagde ...

Umiddelbart vil jeg tro, at det er Pappenheimeren der gemmer sig bag synonymet Azteker Arne. Pappenheimeren er bare så fjollet...

/Pisling

Anonym sagde ...

Nej, DET er det i HVERT fald ikke!

*fnys*

Anonym sagde ...

Du har en god pointe!! Som i mange af dine andre poster.
Nogle vælger måske at kalde det for ordkløveri, men faktum er, at hvis vi ikke bruger ordene i deres faktiske betydning, hvordan kan vi så kommunikere med hinanden?
Eksemplet 'homo' fra Rådhuspladsen referere med al sandsynlighed til at homoseksuel, men det er stadig brugt en forkert betydning, for hvis man ikke befinder sig i den samme kognitive forståelse som opråberen, forstår man jo ikke hvad hans bagvedliggende hensigt er. Man forstår ordet i dets 'rigtige' betydning og ikke i opråberens slang-version.
Behandl sproget med respekt, og folk vil lytte til dig.

Anonym sagde ...

Jeg er nødt til lige at svare dig på den her inden jeg hopper i seng.

"Homo" er ganske enkelt slang indenfor den homoseksuelle verden og betyder "ligesom heteroseksuelle men bare til det samme køn". Altså; En bøsse er maden der er til mænd og har løse håndled og er feminin, hvorimod en mandlig homo bare er til mænd og ikke har de løse håndled.
Det er i hvert fald den forklaring jeg har fået på udtrykket.
Men det vidste du vel? ;)

Hvis det ikke giver mening, så fang mig lige i morgen, så vil jeg se om det går lidt bedre med forklaringen.