torsdag, december 03, 2009

Licens: At lokke med gulerod eller pisk?

Nogen har måske set svensk tv’s, i mine øjne, genialt lavede kampagne der skal motivere den svenske befolkning til at betale licens. Udover at den rent teknisk og fagre-nye-web-verden-agtigt fik mig til at tabe både næse og mund så markerer den også sit budskab på en positiv, motiverende og sympatisk måde.

De spiller på den opdragelsespsykologiske mekanisme belønning. Helt modsat DR’s kampagne (i ved, dem der med Adam Duvå-Hall og Mads Brügger der sagde ”Kan du se pointen?”) der spillede på nogle helt andre tangenter, nemlig skæld-ud og talen-ned-til. Bevares, den var da sjov osv., men hvis man i forvejen var en kritisk sortseer, så ville jeg tro at den kunne have den modsatte effekt.

Jeg skal ikke udtale mig om hvilken af de to kampagner, der har mest effekt, men jeg ved i hvert fald godt hvad for én der virker på mig.

Ingen kommentarer: