mandag, maj 01, 2006

Godt opdragne børn?

Lidt bitterhed er vel på sin plads?

I E-toget fra fra Køge til København søndag aften. En ung indvandrerknægt, der prototypisk ligner lidt af en rod sidder og slacker med sine venner. Ved hvert stop, hopper én af dem ud, for at glo efter kontrollører. Det er ret åbenlyst at de kører på røven. Samtidig tillader knægten sig endda at sidde og tegne på stolesædernes håndtag, hvilket ikke er hans ejendom. Gad vide hvordan han reagerede, hvis andre gik og tegnede på noget, der ikke var deres ejendom, fx hans jakke?

I samme togkupe sidder to ca. jævnaldrende piger. De lyder egentlig ret fornuftige. Godt ordforråd, men damn, de kan støje. Typer, der ikke tænker på, at der også er andre i togkupeen, der måske ikke synes det er så rart, at lægge ører til deres høje hvineri og hylen.

Samme aften, lidt efter midnat på Christiania. På vej hjem fra koncert på Loppen, hvor jeg ser par knægte der flakker rundt. De virker ikke til at være meget mere end 13-14 år. Den ene har i hvert fald en højde, der højst kan svare til en 11-årig. Jeg er nok opdraget meget trygt og fornuftigt, men da jeg var i den alder, var det så godt som amen i kirken, at jeg skulle ligge i min seng på det tidspunkt. Medmindre, at der var en formildende omstændighed. Så kunne jeg allerhøjst få lov til at blive længere oppe, men stadig inde for hjemmets fire vægge

Det er nok bare mig, der er naiv, går i små sko og konservativ, men hvor er forældrene henne i ovenstående tilfælde?

PS: Det var da altid noget, at man ikke rendte ind i en større flok fulde FCK eller Brøndby-klaphatte…

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»